سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی سایت چیست ؟ ( بخش سوم )

در سال 1996، مایکروسافت اولین مرورگر رقابتی خود را که کاملا ویژگی ها و تگ های اختصاصی داشت عرضه کرد. این مرورگر، اولین مرورگری بود که استایل های مختلف صفحه(که در ان زمان یک تکنیک نویسندگی ناشناخته بود) را پشتیبانی می کرد.از تگ های HTML برای جدول ها به منظور نمایش اطلاعات جدولی استفاده می شد. هرچند طراحان به سرعت متوجه علت استفاده از جدول های HTML برای ایجاد طرح های پیچیده و چند ردیفی( که به صورت دیگری امکان پذیر نبود) شدند.در این دوره به نظر می رسید که طراحی سایت خوب و زیبایی سایت نسب به ساختار خوب تگ ها اولویت داشت و کسی توجهی به محتوا و دسترسی پذیری سایت نداشت. سایت های HTML در انتخاب طراحی سایت خود محدودیت داشتند که این محدودیت برای نسخه های اولیه ی HTML بیشتر بود. بسیاری از طراحان وب برای ایجاد طرح های پیچیده مجبور به استفاده از ساختار های جدولی پیچیده، ایجاد کننده های فضای خالی و گیف ها( برای جلوگیری از متلاشی شدن خانه های خالی جدول ها) بودند.CSS (Cascade Style Sheets) را که یک زبان برنامه نویسی می باشد، W3C در دسامبر سال 1996 برای تقویت ارایش و نمایش سایت معرفی کرد. CSS به HTML کمک کرد که علاوه بر جنبه ی ظاهری جنبه ی معنایی نیز داشته باشد.
در سال 1996، Flash که در اصل FutureSplash شناخته می شود ایجاد شد. در ان زمان، ابزار توسعه ی محتوای Flash نسبتا شبیه امروزه بود که از طرح های ساده و ابزار های طراحی سایت، یک نمونه اولیه ی محدود ActionScript و یک جدول زمانی تشکیل می شد.با این حال به طراحان وب کمک کرد تا فراتر از هدف اصلی HTML، گیف های متحرک و JavaScript روند. هرچند به علت نیاز Flash به plug-in بودن، بسیاری از توسعه دهنده های وب از استفاده از ان به دلیل ترس از محدود شدن سهام شرکتشان بخاطر عدم سازگاری امتناع کردند و درعوض به استفاده از گیف انیمیشن(اگر از موشن گرافیک استفاده نکرده بودند) و JavaScript برای ویجت ها (Widget) روی اوردند. با این وجود، سودمند بودن Flash ان را به اندازه ی کافی میان بازار های خاص مشهور کرد که در نهایت به اکثر مرورگر ها راه پیدا کرد؛ همچنین ان را چنان قدرتمند ساخت تا برای توسعه ی تمام سایت ها استفاده شود.

پایان اولین جنگ مرورگرها

در طی سال 1998، نت اسکیپ کد ارتباطی خود تحت لیسانس open-source عرضه کرد که به هزاران توسعه دهنده امکان مشارکت در اصلاح نرم افزار را داد. انها تصمیم گرفتند که همه چیز را از نو اغاز کنند که این عمل باعث توسعه ی مرورگر open-source شد و طولی نکشید تا ان به یک اپلیکیشن کامل تبدیل شد.در این سال، پروژه ی استانداردهای وب شکل گرفت و توافق مرورگر با استاندارد های HTML و CSS از طریق ساختن تست های Acid1، Acid2، Acid3 به دست اورد. سال 2000 سال مهمی برای مایکروسافت بود زیرا جست و جو گر اینترنت برای مک عرضه شد و این اولین مرورگری بود که به طور کامل HTML 4.01 و CSS 1 را پشتیبانی می کرد که با توجه به همخوانی با استاندارها در زمان خود بهترین بود. همچنین این مرورگر اولین مرورگری بود که فرمت PNG عکس ها را پشتیبانی می کرد. در این دوره نت اسکیپ به AOL فروخته شد که این اتفاق به عنوان باخت رسمی نت اسکیپ به مایکروسافت در جنگ مرورگرها شناخته شد.

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/what-is-website-design-part-three/