سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از جاوا اسکریپت برای انتشار محتوا ( قسمت دوم )

ابزار بازرسی URL در GSC

کنسول جستجوی گوگل یا جی اس سی، توانایی ارائه صفحات خود برای مدت زمان طولانی با استفاده از گوگل بوت (Googlebot) برای دسکتاپ و گوگل بوت برای گوشی های هوشمند از طریق ابزار سئو گوگل فراهم کرده است. شرکت گوگل این کار را به خوبی انجام داده است، اما به تازگی نیز ابزار قدرتمندی جدید را راه اندازی کرده است که توانایی بسیار بیشتری دارد. نام این ابزار، "ابزار بازرسی “URL است.

اطلاعات URL

این ابزار، اطلاعات وسیعی در رابطه با url های موجود بر روی سایت شما فراهم می کند که این اطلاعات شامل نمایان شدن url ها و محتوای سئو ، مشکلات پیش آمده در هنگام ایندکس (Index) شدن یا نمایه شدن، کانونیکالیزاسیون (تگ Canonical (به عنوان مثال "rel Canonical") یک راه برای گفتن این موضوع به موتورهای جستجو است که یک URL خاص نشان دهنده کپی اصلی یک صفحه است. با استفاده از تگ Canonical از مشکلات ناشی از محتوای مشابه یا تکراری که در چندین URL نمایش داده می شود جلوگیری میکنیم. به طور کلی تگ Canonical به موتورهای جستجو می گوید که چه نسخه ای از نشانی اینترنتی باید در نتایج جستجو نمایش داده شود.) اطلاعات، توانایی مشاهده html ارائه شده و موارد دیگر است.

اطلاعات index شده

همان طور که اشاره شد، می توانید HTML ارائه شده را برای صفحاتی که قصد آزمایش و تست سئو ی آن ها را دارید مشاهده کنید. اگر بر روی "View crawled page" کلیک کنید، می توانید سه تب (Tab) را در قسمت راست صفحه مشاهده کنید. این طرح‌ها شامل اچ تی ام ال هایی است که گوگل در هنگام فرآیند ایندکسینگ (Indexing) آن ها را تهیه کرده است.
کلیک بر روی این تب ها از این جهت حائز اهمیت است که اطلاعات موجود در آن ها می‌تواند شامل html پایداریا استاتیک، یا html ارائه شده باشد. نوع اچ تی ام ال ها بسته به مدت زمان پردازش آن ها است.

تب دوم

تب دوم شامل اسکرین شاتی از صفحه ارائه شده (Rendered) است (تنها هنگام تست زنده url ها از طریق دکمه تست url زنده). در بهترین حالت، محتوای سئو ی شما به صورت کامل ارائه شده است و هیچ گونه نقصی ندارد؛ اما بسیار کم پیش می‌آید که چنین حالتی رخ دهد و هیچ گونه نقص و عیبی رخ ندهد. متاسفانه بعضی مواقع اسکرین شات منتشر شده، صفحه ارائه شده را به صورت دقیق بازتاب نمی دهد. این مشکل ممکن است به دلیل مشکلاتی هنگام ارائه یا رندرینگ باشد، یا مشکل ایجاد شده می تواند به دلیل خارج شدن ابزار بازرسی از رده زمانی باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که همواره کد اچ تی ام ال ارائه شده را چک کنید تا ببینید محتوای مورد نظر موجود است, و نباید تنها به اسکرین شات ارائه شده اتکا کنید.

در رابطه با بحث خارج شدن ابزار بازرسی سئو از رده زمانی، John Mueller از شرکت گوگل توضیح می دهد که این مسئله بسیار عادی است و از آن جایی که سیستم رندرینگ حقیقی گوگل، اغلب اوقات منابع مورد نظر را Cache می کند، از این بابت مدت زمان بیشتری سپری می‌شود. پس فقط در هنگام استفاده از ابزار بازرسی url آن را در نظر بگیرید. ممکن است توضیحات بالا کمی برای شما سر درگمی به وجود آورد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که ویدیویی از John Mueller که توضیحاتی در این رابطه ارائه می‌دهد را مشاهده کنید:

تب سوم

تب یا برگه سوم حاوی اطلاعات مفیدی در مورد url مانند کدهای پاسخ و منابع صفحه هایی است که نمی توان آن ها را بارگذاری کرد. همچنین این طرح شامل پیامهای کنسول جاوا اسکریپت است که می توانید در آن خطا ها و هشدارهای داده شده را مشاهده کنید.

نکته های مهم در رابطه با عامل کاربری گوگل بوت: هنگامی که ابزار بازرسی سئو url برای اولین بار به کار گرفته شد، می توانید از طریق آن رندر دسکتاپ و موبایل را از طریق ابزار مشاهده کنید. به برخی دلایل، این روش مدت کوتاهی پس از به کارگیری آن تغییر کرد و ابزار مورد نظر تنها قادر است به شما اجازه دهد تا بتوانید اچ تی ام ال ارائه شده را از طریق عامل کاربری مشاهده کنید؛ که این عامل کاربری با وضعیت فعلی ایندکسینگ شما هم خوانی دارد.

برای مثال، اگر به بخش Mobile-first indexing (در یک توضیح ساده میتوان گفت با معرفی الگوریتم Mobile First Index محتوایی که در موبایل نمایش داده میشود معیار تصمیم گیری گوگل برای جایگاه شما خواهد بود نه آنچه در نسخه دسکتاپ صفحه در دسترس است.) منتقل شده اید، بنابراین تنها قادر خواهید بود تا html ارائه شده و اسکرین شات هایی از طریق گوگل بوت برای گوشی‌های هوشمند را مشاهده کنید؛ و اگر هنوز به بخش Mobile-first indexing منتقل نشده اید، بنابراین می توانید رندرهای دسکتاپ را مشاهده کنید.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/seo/using-javascript-to-publish-content-part-two/