سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از قانون یک سوم برای صفحه آرایی با استفاده از گرید ( قسم

مهم ترین بخش اجرایی در به کارگیری قانون یک سوم در طراحی سایت ، قسمتی است که در بالای اسکرول یا قسمت پیمایش ظاهر می‌شود. قسمت ورودی به یک صفحه وب، به طور معمول حاوی چندین عنصر کلیدی است - لوگو یا هدر (Header)، ناوبری (Navigation) و تصویر پایه یا اطلاعات. بهتر است این اطلاعات و موارد را در قسمت های کلیدی قانون یک سوم قرار دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

سپس به این فکر کنید که کاربران چگونه صفحه وب سایت شما را مورد جستجو قرار می دهند؟ آیا در طراحی سایت شما قسمت هایی وجود دارد که بهتر است در آن بخش از قانون یک سوم استفاده کنید؟

مفهوم قانون یک سوم دارای بیشترین اهمیت در قسمت هوم پیج (Homepage) طراحی سایت می‌باشد. زیرا این قسمت مکانی است که کاربران، نظر و احساسات اولیه نسبت به طراحی سایت شما را در ذهن خود شکل می دهند و تصمیم می گیرند که آیا این وبسایت برای آن ها مفید میباشد یا خیر. قانون یک سوم در قسمت محتوای صفحه دارای درجه اهمیت کمتری می‌باشد، اما همچنان دارای ارزش بالایی در این بخش است. قانون یک سوم به طور رایج برای ایجاد بخش اخبارو تبلیغ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تبلیغات، اغلب در کنار گرید بالا در سومین بخش صفحه نمایش و در قسمت زیرین هدر (Header) افقی ظاهر می‌شود. سایدبار ها و تبلیغات سایدبار اغلب در قسمت گریدلاین (Gridline) سمت راست قرار می‌گیرند. این تنظیمات رایج به این جهت طراحی شده است که نگاه ها را به سمت تبلیغات پولی بکشاند و همچنین این بخش را از بخش محتوای اصلی طراحی سایت جدا سازد.

عکس ها

یکی از مهم ترین کاربردهای قانون یک سوم، در عکاسی و برش تصویر است. روش شکل گیری یک عکس می تواند کمک بسیار زیادی به سوی نگاه به تصویر و طراحی سایت و جلب توجه آن کند.

عکاسان، اغلب تصاویر خود را با در نظر گرفتن قانون یک سوم ثبت می‌کنند. یک عکاس سعی می کند تا به نحوی تصویر خود را ثبت کند که چشمان شخص بیننده با استفاده از قانون یک سوم، گرید لاین های مختلف را مشاهده کند. این قانون اغلب در رابطه با فیلم بردارها نیز صدق می‌کند.

با استفاده از قواعد یک سوم برای تصاویر در طراحی سایت ، می توان از آن برای فضاهای باز و اشیای جهت دار نیز استفاده کرد. استفاده از گرید، به ایجاد حس تعادل و هماهنگی طبیعی نیز کمک می‌کند. به این فکر کنید که چگونه یک تصویر می تواند در قانون یک سوم و گرید قرار بگیرد - به این فکر کنید که منظره افقی یک چشم انداز یا آسمان از چه جهتی درون یک تصویر قرار می‌گیرند (بخش یک سوم بالایی پیشنهاد می شود). همچنین باید توجه زیادی به قرارگیری فضای مرده یا بلا استفاده در تصویر نشان دهید (به به فضای زیادی در نزدیکی قسمت داخلی تقاطع یک سوم ها توجه زیادی نشان دهید.)

ساخت گرید قانون یک سوم

ایجاد گرید قانون یک سوم برای استفاده در پروژه طراحی سایت ، کاری تقریبا راحت است. اکثر برنامه های ویرایش تصویر الگویی درون ساخته دارند که با استفاده از آن ها می توانید گرید ایجاد کنید. در ادامه با چندین پیشنهاد برای شروع این کار با شما همراه هستیم. بر روی کاغذ، نه بلوک طراحی کنید به طوری که هر نه بلوک دارای اندازه های یکسان باشند. هنگام ایجاد این طرح، اطمینان حاصل کنید که نسبت ابعاد طراحی سایت خود را در ذهن داشته باشید.

این کار را می توانید با استفاده از محاسبات ریاضی نیز به وسیله دست انجام دهید. (برای انجام این کار چندین وب سایت نیز در دسترس می باشد.) کار خود را با اندازه گیری طول و عرض اندازه صفحه نمایش که می خواهید از آن استفاده کنید شروع کنید. سپس عرض و طول آن را به سه قسمت تبدیل کنید. اندازه هر کدام از آن ها به اندازه بلوک های شما می باشد. به عنوان مثال، یک سایت به اندازه 768 در 1024 به نه بلوک 256 در 341 تقسیم می شود که نسبت آن ها سه به سه می باشد.

ایجاد گرید

در نرم افزار ویرایش تصویر مانند فتوشاپ، می توانید از یک ابزار برش استفاده کنید؛ یا این که گرید سفارشی درست کنید. برای ایجاد گرید سفارشی، منوی Preferences را باز کنید و از گزینه Guide، Grid and Slices را انتخاب کنید. در گزینه گرید: تمامی گرید لاین ها را به صد در صد و Subdivision ها را به سه تغییر دهید. گزینه گرید را روشن کنید (یا خاموش) تا بتوانید گرید موردنظر را با استفاده از دکمه Ctrl+’ بر روی تصویر خود قرار دهید (در سیستم مک از دکمه +’ استفاده کنید). این گرید قابل پرینت شدن نیست؛ بلکه تنها بر روی تصویر قرار می گیرد.

ابزار برش

در نسخه های اخیر فتوشاپ، هنگام استفاده از گرید قانون یک سوم، ابزار برش نیز باز می‌شود. با استفاده از ابزار برش اتوماتیک، طراح می تواند مشاهده کند که تصویرش چگونه به نظر می‌رسد.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/rule-thirds-grid-outline-part-two/