سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع وبسایت

طراحی سایت استاتیکی

یکی از برتری های طراحی سایت استاتیکی این است که با هاست متناسب تر هستند زیرا هاست انها فقط اطلاعات ثابتی را برای وب سایت های استاتیک از سرور دریافت و میزبانی می کند. که این ویژگی کار سرور و خطر به وجود امدن حفره های امنیتی را کم تر می کند. همچنین انها صفحات را سریع تر و با سخت افزار های سرور ارزان پشتیبانی می کنند. اهمیت این برتری ها به دلیل اینکه هاست کردن ارزان وب ویژگی های دینامیک داشتند و سرور های مجازی کارایی بالا برای وقفه های کوتاه با هزینه ی اندک ارئه می دادند، کم تر شد.

تقریبا تمام طراحی سایت ها اندکی محتوی ثابت دارند برای مثال پشتیبانی از داده هایی مانند عکس ها و شیوه نامه ها معمولا به صورت ثابت می باشد حتی در وب سایتی که دارای صفحات دینامیک می باشد.

طراحی سایت دینامیکی

طراحی سایت دینامیکی در طی زمان وجود وب سایت تغییر می کنند و تولید می شوند و از تکنولوژی سمت سرور برای تولید صفحه های وب استفاده می کنند. انها به طور معمول محتوای خود را از یک یا تعداد بیشتری دیتابیس های back-end استخراج می کنند. برخی کوئری های دیتابیس در میان دیتابیس های وابسته هستند که فهرست ها را بررسی و یا اطلاعات عددی را خلاصه می کنند. بقیه ممکن است از دیتابیس های سایت ها مانند MongoDB یا NoSQL برای ذخیره کردن محتوای بیشتر(برای مثال پست های بلاگ یا مقاله های wiki) استفاده کنند.

پروسه

در پروسه ی طراحی سایت ، صفحه های دینامیکی اغلب به وسیله ی استفاده از فایل پیش نمایش یا شمای کلی یک وب سایت استاتیکی طراحی می شوند. مهارت های لازم برای طراحی سایت های دینامیکی بسیار گسترده تر از مهارت های مورد نیاز برای طراحی سایت های استانیکی می باشد. این مهارت ها شامل مهارت های سمت سرور، کد نویسی دیتابیس و همچنین مهارت طراحی تعاملی سمت مشتری می شود. حتی پروژه های دینامیکی با سایز متوسط هم تقریبا همیشه به تلاش تیمی نیاز دارند.

تاریخچه

زمانی که طراحی سایت های دینامیکی برای اولین بار توسعه یافتند، معمولا مستقیما به زبان هایی مانند Perl، PHP یا ASP کد نویسی می شدند. برخی از این زبان ها به ویژه PHP و ASP از شیوه ای با یک الگو استفاده می کردند که از طریق ان یک صفحه ی سمت سرور همانند ساختار یک صفحه ی کامل سمت مشتری بود و اطلاعات در مکان هایی که با تگ ها مشخص می شدند وارد می شدند. این یک راه سریع تر برای توسعه نسبت به کد نویسی صرفا بر اساس آیین کدنویسی زبانی مانند Perl بود.

اما امروزه چه می گذرد ؟

امروزه در بسیاری از طراحی سایت ها ابزار و اسباب های متمرکز بر اپلیکیشن و سطح بالاتری مانند سیستم های مدیریت محتوی جای هر دوی این روش ها را گرفته است. این سیستم ها هدف اصلی پلتفرم های کدنویسی را نهایی کرده و وانمود می کنند که یک وب سایت وجود دارد تا محتوی را بر اساس یکی از چندین مدل به خوبی شناخته شده (مانند بلاگ براساس زمان مرتب شده، یک مجله ی موضوعی، یک سایت خبری و یا یک سایت عمومی برای تبادل نظر) ارائه دهند. این ابزار ها اجرای این طراحی سایت ها را اسان کرده و انها را بدون نیاز به کدنویسی کاملا سازمان دهی‌ شده و بر اساس زیبایی سایت طراحی می کنند.

ادیت کردن محتوی به خودی خود(همانند صفحه الگو) میتواند هم به وسیله ی ابزارهای خود وب سایت و هم نرم افزار third-party انجام شود. امکان ادیت کردن تمام صفحات فقط برای کاربران خاصی مانند مدیران و افراد قراردادی مقدور می باشد. در برخی موارد خاص افراد ناشناس توانایی ادیت کردن محتوی مشخصی را دارند که این امکان کم تر متداول است. برای مثال می توان به اضافه کردن نظرها و پیام ها در صفحات تبادل نظر و یا سایت ویکی پدیا اشاره کرد.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/kinds-of-websites/