سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادامه قوانین Gestalt

قانون شکل و زمین

قانون شکل و زمین توضیح می دهد که چطور می توانیم یک رقم را نسبت به پس زمینه که در اطراف آن جریان دارد درک کنیم. عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است به این پدیده کمک کند. اول از همه، یک شکل تعریف شده دارای ظاهر برجسته تر است در حالی که یک پس زمینه به نظر نمی رسد. علاوه بر این، اگر یک شی در بالای دیگری قرار گیرد، در این صورت یک رقم در یک پس زمینه قرار می گیرد، تصور عمق ظاهر می شود و بنابراین این رقم در واقع به نظر می رسد در بالای پس زمینه قرار دارد.

یکی دیگر از دلایلی که منجر به این فرضیه رقم زمین می شود این است که در صورتی که یک خط مرزی بین هر دو اشیا وجود داشته باشد، بیشتر احتمال دارد متعلق به شکل و نه پس زمینه باشد. شکل 6 نشان می دهد چگونه ما چندین لوگو را روی پس زمینه رنگی قرار می دهیم. فقط آرم ها درک می شوند، نه شکل هایی که از قرار دادن لوگو در پس زمینه رنگی حاصل می شود.

قانون سادگی

قانون ساده سازی نشان می دهد که عناصر همیشه آسان ترین راه ممکن درک می شوند. سادگی کل بر اهمیت ویژگی های برجسته تاکید می کند. این می تواند به عنوان یک مزیت در وب سایت مورد استفاده قرار گیرد. آن را ساده نگه دارید و بر آنچه واقعا مهم است ، تمرکز کنید . به عنوان مثال ما سعی کردیم وب سایت مان را ساده و تمیز نگه داریم تا بتوانیم به آنچه که واقعا میخواهیم ارتباط برقرار کنیم تمرکز کنیم. شکل 7 یک عصاره از یکی از صفحات ما را نشان می دهد.

قانون تقارن

این قانون شامل این واقعیت است که ما اشکال متقارن را بیش از نامتقارن ترجیح می دهیم. اشیاء یا ترتیبات متقارن با جنبه های مثبت مانند ثبات، سازگاری و ساختار همراه است. از سوی دیگر، تطبیق های نامتقارن، تصور منفی را به وجود می آورند، مثلا چیزی اشتباه است، گم شده یا نا متعادل است .

البته یک وب سایت هرگز نمی تواند به طور کامل متقارن باشد، که به هیچ وجه این ایده نیست، اما ممکن است به تقارن درک شده توجه شود. بنابراین تقارن لزوما نباید توسط محتوا ایجاد شود، بلکه می تواند توسط عناصر زیبایی شناختی مانند رنگ یا طراحی بوجود آید. به عنوان مثال، رئیس وب سایت بی بی سی با استفاده از یک تصویر انتزاعی از یک جهان در پس زمینه برای ایجاد یک ظاهر هماهنگ و متعادل استفاده کرده است.

قانون تجربه

یکی دیگر از قوانین Gestalt که می تواند بسیار مفید باشد قانون تجربه است. این توضیح می دهد که می توان انتظار داشت که دیگران از دانش قبلی خود برای شناخت عناصر خاص استفاده کنند. مثال معمولی مربوط به دستور زبان و املا است. به عنوان مثال گاهی اوقات یک اشتباه املایی را نادیده می گیریم زیرا ما یک کلمه را به عنوان یک کلمه به یاد می آوریم و به هیچ وجه در هر حرفی به طور خاص نگاه نمی کنیم.

چشم انداز

یک لیست کامل از قوانینGestalt  مختلف وجود دارد، حتی بیشتراز چیزی که در این مقاله درمورد آن بحث کردیم . برخی از قوانین Gestalt منحصر به فرد هستند، برخی دیگر با یکدیگر همپوشانی دارند، بعضی دیگر برای طراحی سایت بسیار مفید هستند، بعضی دیگر کمتر، ممکن است بعضی از آنها ساده باشد، دیگران پیچیده تر هستند. اما به طور کلی می توان نتیجه گرفت که قوانین Gestalt توصیه های خوبی می دهند، مانند چگونگی دسته بندی عناصر که متعلق به یکدیگر هستند، چگونه توجه به عناصر مهم را جلب می کنند یا اینکه چگونه تعادل و ثبات را ایجاد می کنند.

هنگام طراحی سایت یا سئو باید قوانین Gestalt را در نظر داشته باشید. با یک طراحی جامد و سازگار شروع کنید و پایه ای برای یک وب سایت موفق ایجاد کنید. پس از مدتی با قوانین Gestalt به طور کامل آشنا می شوید،و خواهید دید که آنها چگونه درونی می شوند و شما آنها را به طور طبیعی و ناخود آگاهانه استفاده میکنید .

همچنین شما می توانید به طور خاص تست کنید که آیا برخی از قوانین Gestalt را با موفقیت انجام دادید یا خیر. آیا می خواهید بدانید که کاربران خود محتوای خاصی را به عنوان یک واحد درک می کنند؟ یا اینکه در مورد نظم سایت شما چه فکری می کنند؟ فکر می کنند طراحی کلی وب سایت شما هماهنگ است یا بی نظم ؟ یا بر عناصری که می خواهید آنها روی آن تمرکز کنند، تمرکز می کنند؟ شما به راحتی می توانید طرح خود را تست کنید و پاسخ های این سوالات را پیدا کنید - حتی در مرحله مفهومی.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/use-gestalt-laws-to-improve-your-ux-part-two/