سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قوانین Gestalt برای بهبود UX

تجربه کلی کاربر خوب یک جنبه ضروری برای یک طراحی سایت موفق است. اصطلاح تجربه کاربر به تازگی به عنوان یک روند محبوب شناخته شده است، اما چگونه می توانیم تجربه کاربر را توصیف کنیم و چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که مقدار کافی از آن را در طراحی سایت خود ارائه می دهیم؟

برای حفظ ساده آن، تجربه کاربر توصیف می کند که چگونه کاربران یک طراحی سایت را درک می کنند، چه نوع احساساتی در هنگام بازدید از یک وب سایت دارند و اینکه آیا آنها به اندازه کافی انگیزه ای برای بازگشت دارند یا خیر. این تجربه ذهنی بر اساس بخش بزرگی یعنی ظاهر یک طراحی سایت است.

البته طراحی سایت زمینه تخصص خود را دارد و می توان ادعا کرد که تنها طراحان با تجربه قادر به یک طراحی سایت خوب هستند و بنابراین پایه ای برای تجربه های کاربران حرفه ای فراهم می کنند. برخی از اصول اساسی وجود دارد که تنها به حرفه ای ها برای یک طراحی سایت جذاب - به اصطلاح "قوانین گشتالت" کمک نمی کند.

قوانینGestalt

قوانین Gestalt اصول و یا پیشنهادات ساده اند که تفاوت عناصر مختلف را هنگامی که آنها را به روش های گوناگون و معین ترکیب میکنیم نشان میدهد. قوانین Gestalt می توانند به عنوان مثال ساختار و احساس یکپارچگی در یک وبسایت ایجاد کنند، آنها پیشنهاداتی را در مورد چگونگی توجه به عناصر مهم و یا ایجاد چشمانداز متعادل و ثابت را ارائه می دهند.

قوانین Gestalt مبانی خود را در روانشناسی پیدا می کنند و برای اولین بار در قرن بیستم معرفی شدند. Gestalt یک اصطلاح آلمانی است و می تواند با "شکل" یا "فرم" ترجمه شود. قوانین Gestalt اساسا در مورد چگونگی درک عناصر و سازماندهی به یک واحد متحد هستند.

هدف از این مقاله، ارائه خلاصه ای از قوانین Gestalt معمول،توضیح اثرات احتمالی آنها وارائه نمونه هایی از نحوه دقیق قوانین مختلف در یک وب سایت است. قوانین Gestalt به نظر می رسد بسیار ساده است، اما اثرات آنها می تواند تاثیر بزرگی در تجربه کاربر وب سایت داشته باشد. در این مقاله قوانین Gestaltزیر مورد بحث قرار میگیرد: قانون مجاورت، قانون شباهت، قانون بسته شدن، قانون ثبات خوب، قانون شکل و زمین، قانون ساده، قانون تقارن و آخرین اما نه کم قانون تجربه.

قانون مجاورت :

قانون نزدیکی نشان می دهد که عناصر نزدیک به یکدیگر تمایل دارند به عنوان یک واحد درک شوند. این می تواند برای مثال بسیار مفید باشد اگر می خواهید دو دسته عناصر را در یک صفحه وب نشان دهید که هر کدام دارای بیش از یک قطعه محتوا هستند،شما می توانید به راحتی تکه های یک دسته را نزدیک تر به هم قرار دهید تا اینکه بخواهید بین دو دسته فاصله بندازید.

شکل 2 نشان می دهد چگونه این قانون Gestalt در وب سایت UX Booth برای دسته بندی عناصر متعلق به یکدیگر استفاده می شود. فاصله های گوناگون بین عناصر به ما سه ستون را در بر می گیرند، که هر کدام شامل یک تیزر در هر مقاله می باشد.

قانون شباهت :

قانون شباهت ادعا می کند که عناصر که به نظر می رسد مشابه هستند به عنوان یک واحد درک می شوند. بنابراین عناصر برای مثال هم رنگ، هم شکل یا سایر خصوصیات مشترک، متعلق به هم در نظر گرفته می شوند. این پدیده می تواند برای گروه بندی عناصر با هم به یک دسته محدود باشد. در شکل 3 شما می توانید ببینید که چگونه CNN از این قانون Gestalt استفاده می کند تا موضوعات مختلف را در یک دسته ی اخبار به عنوان یک واحد ارائه کند.

قانون بسته شدن

قانون بسته شدن توضیح می دهد که چرا عناصر به رسمیت شناخته می شوند، حتی اگر آنها ناقص و یا وجود ندارد. این به خاطر تجربیات گذشته ما و دانش پیشین در مورد اشکال و ارقام احتمالی است، بنابراین ما بصورت ذهنی می توانیم جزء گمشده یک عنصر را تکمیل کنیم. شکل 4 نشان می دهد که چگونه از این قانون برای صفحه اصلی usabilla.com استفاده می کنیم. یک پس زمینه سفید با گوشه های گرد است که به سمت پایین صفحه اجرا می شود. با این حال، عناصر را در پایین صفحه نمی بینیم، اما می توانیم تصور کنیم که محدوده محتوا همچنان ادامه دارد.

قانون ادامه مطلب

قانون ادامه کار می تواند به هر دو جنبه طراحی و همچنین محتوای محتوای عناصر اعمال شود. چشم ها می توانند به راحتی و به طور طبیعی عناصر را دنبال کنند که در امتداد خط پیوسته مرتب شده اند، بنابراین این عناصر به عنوان یک واحد درک می شوند. علاوه بر این، عناصری که هم به صورت منطقی یا هم از لحاظ موقتی دنبال می شوند، به عنوان واحد نیز درک می شوند.

شکل 5 نشان می دهد که چگونه Concept7 از قانون ادامه کار در وب سایت خود استفاده می کنند. Concept7 از یک فلش کوچک ( در سمت راست پایین سمت راست ) برای هدایت چشم کاربران استفاده می کند.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/use-gestalt-laws-to-improve-your-ux/