سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه طراحی سایت

2001 تا 2012

از اغاز قرن 21، وب بیشتر و بیشتر با زندگی مردم در امیخته است و همراه با این اتفاق تکنولوژی وب هم پیشرفت کرده است. همچنین تغییرات چشمگیری در روش استفاده از وب و دسترسی مردم به وب رخ داده است که باعث تغییر طراحی سایت ها شده است.
از زمان پایان جنگ مرورگر ها، مرورگر های جدید به بازار عرضه شده اند که بسیاری از انها open source هستند به این معنا که انها به توسعه ی سریع تر تمایل دارند و از استاندار های جدید پشتیبانی می کنند. این ویژگی های جدید به عقیده ی بسیاری از مردم بهتر از ویژگی های مرورگر اینترنت مایکروسافت می باشد.
W3C استانداردهای جدیدی برای HTML (HTML5) ، CSS (CSS3) و API های مربوط به JavaScript عرضه کرد که هر کدام تغییر یافته و منحصر به فرد بودند. با اینکه HTML5‌ فقط برای اشاره به ورژن جدید HTML و برخی از APL های مربوط به JavaScript استفاده می شود، استفاده از ان برای اشاره به مجموعه ی استاندار های جدید HTML5)،CSS3 وJavaScript ) هم رایج است.

ابزار و فناوری ها

طراحان وب از تعداد مختلفی ابزار برای بخش های متفاوتی از مراحل تولید استفاده می کنند. این ابزار ها در طی زمان همراه با استانداردها و نرم افزارهای جدید به روز رسانی می شوند اما اصول انها مانند قبل باقی می مانند. طراحان وب سایت از برنامه های ادیت vector و raster برای طراحی فرمت مناسب عکس ها و پیش نمایش وب ها استفاده می کنند. از فناوری های مختلف برای ساختن وب سایت های دارای استاندارد های W3C، مانند HTML و CSS (که می توانستند با دست و یا نرم افزارهای ساخت وب، کد نویسی شده باشند) استفاده می شد. ابزار های دیگری که طراحان استفاده می کنند شامل اعتبارسنج های تگ ها و تست کننده های قابل استفاده و دسترسی بودن تگ ها (به منظور اطمینان از رعایت معیار های دسترسی پذیری وب) می شود.

مهارت ها و فناوری ها

طراحی بازاریابی و ارتباطات

نحوه ی طراحی بازاریابی و ارتباطات در یک وب سایت هدف ان کسب و کار را مشخص می کند. طراحان برای طراحی سایت ملاک های مختلفی را در نظر می گیرند. یک طراح باید تمایلات و خواسته های مخاطب هایش را مورد توجه قرار دهد. وی همچنین باید نوع وب سایتی که طراحی می کند را بداند؛ به طور مثال طراحی سایت business-to-business(B2B) ممکن است با طراحی سایت های مشتری مدار مانند وب سایت های سرگرمی و خرده فروشی بسیار متفاوت باشد. انتخاب این ملاک ها باید با احتیاط انجام شود تا زیبایی شناسی و طراحی کلی یک سایت باعث از بین رفتن وضوح و صحت مطالب و یا سهول web navigation (به خصوص در وب سایت های B2B) نشود. علاوه بر این طراحان باید شهرت مالک و کسب و کار وب سایت را به طور مطلوبی به تصویر بکشند.

طراحی تعاملی و UX

درک کاربر از محتوای یک وب سایت معمولا به درک وی از چگونگی کارکرد وب سایت ها بستگی دارد. که این موضع بخشی از طراحی UX می باشد. تجربه کاربر به طراحی ظاهری وب، دستور العمل های واضح و برچسب گذاری های مناسب مربوط می شود. اینکه چگونه یک کاربر متوجه شود از یک وب سایت به طور صحیح استفاده کند به طراحی تعاملی مربوط می شود. برای مثال اگر یک وب سایت برای کاربران مفید باشد، استفاده کاربران از ان بیشتر است. طراحان ماهر و باتجربه ممکن است یک طراحی خاص ولی بدون رابط کاربری و ظاهر مناسب را مفید بدانند. در حالی که طراحان بی تجربه به فواید و مزیت های یک سایت با ظاهری ساده توجهی ندارند. که این موضوع باعث جلو رفتن این روند برای انواع مختلف کاربران و سهولت دسترسی بیشتر شده است تا کاربران بیشتری را بدون توجه به مهارت و تجربه ی انها جذب کنند. طراحی UX و تعاملی به عنوان طراحی UI شناخته می شود.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/web-designing-history/