سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رابط کاربری مترو (Metro User Interface) - قسمت دوم

برای سبک طراحی سایت مترو، سیستم انحصاری خاصی توسعه یافته است که مایکروسافت از آن ها برای ایجاد سیستم عامل و برنامه های کاربردی خود استفاده می کند. این شرکت به طراحان برنامه‌های شخص ثالث نیز توصیه می کند که از همان روش استفاده کنند.

هدف اصلی طراحی سایت این سیستم، تمرکز بر محتوای کاربران است. هنگام کار با دستگاه الکترونیکی، کاربر قصد دارد به تمامی داده های خود دسترسی داشته باشد، یا برخی از وظایف خود را به راحتی و با حداقل مزاحمت توسط موارد دیگر انجام دهد.

بنابراین، نقش رابط کاربری این است که کاربر را به سرعت و به راحتی به اهداف خود هدایت کند و کاری کند تا کاربر مورد نظر بتواند آنچه را که می خواهد در طراحی سایت انجام دهد. اگر رابط کاربری تنها وظیفه اشاره‌گر به مسیر مورد نظر را داشته باشد، ارزش خود را به طور کامل از دست خواهد داد. به همین دلیل، مایکروسافت برای بهبود رابط کاربری از عناصر تزیینی و پس زمینه استفاده نمی کند تا این موارد باعث حواس پرتی کاربران نشود؛ بلکه تنها مهم ترین موارد را در رابط کاربری جای می‌گذارد. این امر باعث می شود کاربران بتوانند اطلاعات را به طور کامل و درست درک کنند.

البته، رابط کاربری طراحی سایت باید ظاهری دلچسب داشته باشد و احساس خوبی به کاربران منتقل کند. با این حال، زیبایی آن نباید بر روی سرعت و ظرافت اطلاعات تاثیر داشته باشد. بنابراین، در رابط کاربری ابزار های بصری زیادی برای کاربران در نظر گرفته نشده است. با این حال، شرکت مایکروسافت معتقد است که در دسترس بودن، به معنای امکان دستیابی به نتایج مورد نظر است. در ابتدا، باید توجه خود را به سمت نوشته ها و ویژگی های فونت جلب کنیم. اندازه، سبک و مکان نوشته ها می تواند موارد بسیار زیادی را برای شما مشخص کند. گاهی اوقات، تاثیر بصری نوشته می تواند بسیار قوی تر از اطلاعات به کار رفته در وب سایت باشد و بهتر است این امر را در رابط کاربری در نظر بگیرید.

در ویندوز فون 7، شرکت مایکروسافت مجموعه فونت های خاصی را طراحی کرده است.

در طی توسعه ی فونت های متفاوت در طراحی سایت ، توجه خاصی به میزان خوانایی آن شده است. در نتیجه، کاربر می تواند حتی با نگاهی کوتاه نوشته مورد نظر را درک کند و نیازی نیست تا معنی حروف را درک کند. علاوه بر این، فونت های به کار رفته حتی با نوشته های بسیار کوچک نیز قابل خواندن است.

در نهایت، این نکته توسط شرکت مایکروسافت نیز تأیید شده است که این فونت تنها از نظر بصری زیبا است. یکی از اولویت های مهم دیگر، این است که نوشته های استفاده شده باید پویا باشد و بر روی حرکات تمرکز کند. این عبارت توضیح کمی سختی دارد اما ایده اصلی آن این است که ساختار و ظاهر رابط رابط کاربری باید کاربران را تشویق کند تا به سمت جلو حرکت کنند و به آن ها نشان دهد که امکانات و اطلاعات بیشتری پیش روی آن ها است.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/blog/web-design/metro-ui-part-two/