سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی سایت

طراحی سایت مهارت ها و قواعد مختلفی را برای ساخت و نگهداری وب سایت در بر می گیرد.بخش های مختلف طراحی سایت شامل طراحی گرافیک سایت، طراحی ظاهری سایت، نویسندگی(استفاده از کد های بهینه سازی شده و نرم افزار های تخصصی) و بهینه سازی موتور جست و جو می شود.معمولا افراد مختلف بخش های مختلفی از طراحی را به عنوان یک تیم انجام می دهند، اما برخی از طراحان طراحی همه ی بخش ها را به عهده می گیرند.اصطلاح طراحی سایت معمولا برای فرایند طراحی سمت کاربر(front-end) که شامل تگ ها و کلمات مشخص شده می شود به کار می رود.طراحی سایت به مهندسی وب شباهت بیشتری نسبت به توسعه وب دارد. از یک طراح وب انتظار می رود تا اگاهی کاملی نسبت به کارایی وب(سهولت استفاده از وب) داشته باشد. اگر نوشتن تگ ها به عهده طراح وب باشد وی باید اطلاعات به روز شده ای درباره ی دسترسی پذیری وب(سهولت دسترسی به وب برای تمام کاربران)داشته باشد.

تاریخچه طراحی سایت

 

1988 تا 2001

با اینکه طراحی سایت تاریخچه ای نسبتا جدید دارد می توان ان را به حوزه های دیگری همچون طراحی گرافیک ربط داد.هرچند از دیدگاه تکنولوژیکی هم می توان به ان نگاه کرد.طراحی سایت به بخش بزرگی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. اینترنت را بدون گرافیک های متحرک، مدل های مختلف تایپ، صفحه زمینه و موزیک نمی توان تصور کرد.

 

آغاز وب و طراحی سایت

در سال 1989 ،به تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) که در CERN مشغول به کار بود پشنهاد شد که یک متن لینک دار جهانی بسازد که بعدا به عنوان وب جهان گستر(World Wide Web) شناخته شد. شبکه جهانی وب طی سال های 1991 تا 1993 به وجود امد. صفحاتی که فقط حاوی متن بودند به وسیله ی یک مرورگر ساده خطی(line-mode) دیده می شدند. در سال 1993 Marc Andreessen و Eric Bina مرورگر Mosaic را ساختند. در ان زمان چندین مرورگر مختلف وجود داشت اما اکثر انها بر پایه ی یونیکس (Unix) و ذاتا دارای متن اضافی بودند. هیچ دسترسی به عناصر طراحی گرافیک همچون تصویر و صدا وجود نداشت.W3C (کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب) در اکتبر سال 1994 ساخته شد تا شبکه جهانی وب را از طریق توسعه ی قرداد های مشترک به هدف اصلی خود برساند. این عمل همه ی‌ شرکت ها را از انحصاری‌ کردن یک مرورگر مناسب و زبان برنامه نویسی (که می توانست تاثیر شبکه جهانی وب را به طور کلی تغییر دهد) دلسرد کرد.W3C هنوز هم استاندارهایی معین می کند که امروزه در JavaScript دیده می شود. در سال 1994 Andreessen یک وسیله ی ارتباطی ساخت که بعدا به نام نت اسکیپ (Netscape Communications) شناخته شد. نت اسکیپ تگ های HTML خودش را بدون توجه به استاندار های مرسوم می ساخت. برای مثال نت اسکیپ 1.1 شامل تگ هایی برای تغیر رنگ های صفحه زمینه و فرمت متن از طریق فهرستی در صفحه ی وب می شد. در طی سال های 1996 تا 1999 جنگ مرورگر ها با جنگیدن مایکروسافت (Microsoft) و نت اسکیپ برای بدست اوردن تسلط نهایی مرورگر خود آغاز شد. در این زمان تکنولوژی های جدید زیادی در این زمینه وجود داشت که مهم ترین انها Cascading Style Sheets، JavaScript و Dynamic HTML‌ بودند. به طور کلی، رقابت مرورگرها به نوآوری های مثبتی ختم شد و باعث تکامل طراحی سایت با سرعت زیادی شد.

 

منبع : https://whitewolfteam.com/service/web-design/